Alla mina vänner är superhjältar

Tänk om man skulle ”koka ner” en människas hela existens till en egenskap som man blåser upp till en superkraft. Denna superkraft är både personens största kännetecken, men kan också vara källan till stor sårbarhet. Det är vad Andrew Kaufman gör i sin bok på ett humoristiskt sätt. Ibland har vi ju en tendens att försöka förenkla tillvaron genom att sätta människor i ett fack där vi tycker att de hör hemma. Problemet med det är dels att man bortser från att varje människa har många olika sidor, men också att man tar sig rätten att definiera någon annan utan dennes medgivande. Kanske är det en anledning till att jag inte tyckte om Alla mina vänner är superhjältar.

Huvudpersonen Tom befinner sig i inledningen på flygplatsén i Toronto. Han sitter bredvid sin fru, superhjälten Perfektionisten, som inte kan se honom. Tom är ingen superhjälte, men på sitt bröllop blev Perfektionisten hypnotiserad av sin f.d. pojkvän Hypno så att Tom blev osynlig för henne. Nu är hon på väg att lämna honom och flytta till Vancouver, Toms enda chans är att få henne att se honom igen. Det är en ovanlig kärlekshistoria, som handlar mycket om att kärlek är något som inte kommer av sig själv utan också måste underhållas.

Ibland känner man sig osynkad med övriga mänskligheten, eller åtminstone en del av den. Andrew Kaufman har hyllats av så många läsare och bloggare och jag kan verkligen inte se storheten med denna bok. Visst är den lite fyndig ibland när ”superhjältarna” presenteras utifrån någon egenskap de har, men för mig blir det ganska få fniss. Egentligen hade berättelsen om Tom och Perfektionisten kunnat vara bra, men den hackas upp av massa andra sidohistorier. Jag förstår inte riktigt uppräknande av alla superhjältar med deras egenskaper, som inte har särskilt mycket med storyn att göra.

Jag lyssnade på Alla mina vänner är superhjältar på ljudbok och ett tag funderade jag på om det var anledningen till att jag inte gillade. Ljudböcker är inte favoritmediet när det gäller läsning. Men jag tycker att Morgan Allings uppläsning var bra och det är en ganska kort bok, vilket gör att man inte hinner tappa koncentrationen i lyssningen. Detta var nog helt enkelt ingen bok för mig. Men för den som funderar på att läsa Kaufmans bok kan jag bara tipsa om att det finns så många andra som gillar den, kolla gärna in deras tankar om boken, t.ex:

Bokdjungeln, En bokcirkel för alla, enligt O

Om Henrik

Böcker är min last, lärare är mitt yrke, familjen är mitt liv, röd är politiken, historia och idrott är mina intressen. Visa alla inlägg av Henrik

5 responses to “Alla mina vänner är superhjältar

  • ochdagarnagar

    Min gästbloggare M läste och totalsågade, han gillade inte heller. Jag hoppade över sedan, fick inte heller mitt rec ex så då blev motståndet totalt.

  • Läst i april « Olika sidor

    [...] kan rekommenderas och skräcknovellsamlingen Samlade svenska kulter. Månadens bottennapp var Alla mina vänner är superhjältar som inte talade till mig. Två nordiska böcker blev det av Heivoll och Máni. På Boktolvan kunde [...]

  • JoS blog » Blog Archive

    [...] var någon mer än jag som inte gillade den, eller inte höjde den till skyarna. Jag hittade en, Henrik. Kändes lite skönt att inte vara ensam om [...]

  • Bäst och sämst – jerka « Olika sidor

    [...] peka ut sämsta böcker, men eftersom författaren bor i Kanada så läser han troligen inte detta. Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman har många hyllat, men jag hade mycket svårt för den. Rate this:Dela det [...]

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 271 andra följare

