Utmanad av en Boktjuv

Jag fick en utmaning av Boktjuven att besvara 11 frågor. Sedan är meningen att jag ska komma på 11 nya frågor att skicka till 11 andra bokbloggare. Här kommer till att börja med mina svar på de 11 frågorna:

1. Viken är din favorit TV-serie?: Det står nog mellan Twin Peaks och Lost. Båda är ju avslutade och just nu är det True Blood som är den enda serie jag följer på TV. 

2. Vilken bok retar du dig mest på slutet?: Jag vet att jag retade mig mycket på 47:e och sista boken i Isfolket-serien när jag läste den som tonåring.

3. Vilken bok önskar du mest att det var du som hade skrivit?: Det får ju bli en av mina favoriter; Låt den rätte komma in. Tänk att få inleda en framgångsrik författarkarriär med en sådan bok som innehåller både skräck och engagerad samhällsskildring.

4. Vad är ditt dröminriktning på bokmässan? (Får, men behöver inte vara länder. Du är boss.): Favoritgenretema skulle naturligtvis vara Skräck och dylikt, men jag inser att det nog är lite för smalt för mässan. Jag skulle vara intresserad av en spansk inriktning, det har mässan aldrig haft. 

5. Vilket var din favoritbok när du var liten? Alfons-böckerna hade jag flera av och jag kommer dessutom ihåg att de lästes så det är väl ett tecken på att de var omtyckta. Aja baja Alfons Åberg var nog en av favoriterna.

6. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig? Oj, vad svårt. Jag vet att när jag läste Cirkeln tyckte jag att det fanns många drag i Minoo som jag kände igen från mina egna tonår, men de stämmer kanske inte lika mycket nu längre. Det är nog det närmaste jag kommer ett svar på frågan.

7. Vilket är det konstigaste klädesplagg du har i sin garderob?: Jag har nog inte särkilt mycket i garderoben som sticker ut, men på högstadiet vet jag att vi köpte hattar som var en del av avslutningen på något sätt och därför har jag en musketörhatt liggande någonstans… 

8. Hur många böcker av kiosklitteratur-typ har du läst? Jag har lite svårt att avgöra vad som kan ingå i kiosk-litteratur, men jag vet att jag för några år sedan köpte tre böcker som jag inte riktigt kommer ihåg, men som definitivt kan placeras i det facket. Är Isfolket kiosk-litteratur? Annars kan jag inte komma på så många.

9. Vad väljer du av 1) En djup, men svårförståelig bok 2) En lättläst bok med uppenbar handling. Definitivt nummer ett. Jag har märkt att jag kräver mer och mer av böckerna jag läser och en uppenbar handling gör mig mest uttråkad. Sedan gör det inget om den är lättläst, men det ska helst innehålla något överraskande eller något som jag inte känner igen sedan tidigare.

10.Vem av följande bilderbokskaraktärer skulle du helst vilja ha som ditt barn: Alfons,Max, Lilla Anna eller Ellen?: Kanske Alfons som verkar trygg i sig själv, inte tycker om att slåss, är självständig och har mycket fantasi.  

11.Vilken bok ångrar du (mest) att du läste?: Det är ingen större idé att ångra sina böcker, men en bok som jag verkligen inte tyckte om var första delen i Twilight-serien Om jag kunde drömma. Jag lär inte läsa några fler böcker av Stephenie Meyer.

Nu ska jag bara försöka hitta på 11 nya frågor…

Om Henrik

Böcker är min last, lärare är mitt yrke, familjen är mitt liv, röd är politiken, historia och idrott är mina intressen. Visa alla inlägg av Henrik

One response to “Utmanad av en Boktjuv

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 271 andra följare

