Återvinning: Gåtornas palats

Innan jag startade Olika sidor skrev jag recensioner tillsammans med några andra på bokbloggen.com. Nu har jag upptäckt att den bloggen inte bara har slutat uppdateras utan är nedlagd. Därför tänkte jag köra lite återvinning på de recensioner som jag publicerade där. Först ut blir den recension som jag skickade in som ansökningsexemplar, Gåtornas palats av Dan Brown, en riktig sågning…

Dan Brown visade med Da Vinci-koden och Änglar och Demoner att han behärskar konsten att fånga läsarens uppmärksamhet. Han kan avsluta varje kapitel med en cliffhanger som gör att man måste läsa vidare. Det är också hans akilleshäl. När man har läst ett par av hans böcker blir man inte längre vare sig överraskad eller särskilt förväntansfull. Tvärtom blir historien förutsägbar och klichéartad.

Gåtornas palats var Browns första bok och han har efter hand förbättrat sitt skrivande, men böckerna innehåller samma ingredienser oavsett om de behandlar konspirationsteorier med religiös bakgrund eller politisk. Karaktärerna är stereotypa med en snygg och smart kvinna, en snabbtänkt och tillika snygg man som har ihop det med kvinnan, en förmodad ”bad guy” och en god fadersgestalt som visar sig vara skurk. Berättelsen är inte särskilt trovärdig och när man hela tiden löser koderna och intrigerna innan de avslöjas blir det inte heller särskilt spännande. Man behöver inte vara kryptolog för det.

Brown blev med Da Vinci-koden rätteligen kritiserad för att ha använt ganska tveksamma källor till sina ”autentiska” fakta. I Gåtornas palats funderar man också en del kring hur Brown egentligen gör sin research. Till exempel hävdas att en punkterad lunga skulle vara en säker död eftersom offret i fråga befann sig i Spanien. Det var väl ändå ett tag sedan landet kunde betecknas som underutvecklat.

Handlingen då? Amerikanska underrättelsetjänsten NSA:s digitala övervakning och databas har utsatts för en oknäckbar kodnyckel, konstruerad av en tidigare medarbetare – Takando. Susan Fletcher, kryptolog, försöker reda ut vem som har läckt information och hennes pojkvän David Becker har skickats till Spanien för att försöka få tag på lösenordet, som den mördade Takanado burit i sin ring. Samtidigt försöker andra få tag på lösenordet för att kunna sprida kodnyckeln och avslöja NSA;s möjligheter att övervaka det amerikanska folket. Gåtorna i palatset hopar sig, men de är som sagt ganska lätta att klura ut.

Det är inte ofta jag ångrar att jag har läst en bok och även denna gav väl en viss underhållning. Men man hade nog klarat sig utan också.

Om Henrik

Böcker är min last, lärare är mitt yrke, familjen är mitt liv, röd är politiken, historia och idrott är mina intressen. Visa alla inlägg av Henrik

Kommentarer är inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 271 andra följare

